Instructie bij rv de Kogge

Leren roeien in een ploeg (S1)

Nieuwe leden die nog niet eerder hebben geroeid krijgen les van een instructeur, meestal dezelfde waar ze ook al proeflessen van hebben gehad. De eerste lessen zijn er op gericht om de roeitechniek onder de knie te krijgen. Na ongeveer 10 lessen kun je examen doen voor de bevoegdheid S1. Dit examen haal je als je techniek zo goed is dat je zonder problemen in een ploeg kunt meeroeien.

Je gaat voortaan roeien op een inloopmoment, de instructeur zal je wegwijs maken en zorgen dat je de naam van de coördinator krijgt. Je mag je inschrijven voor toertochten die bij andere verenigingen worden verroeid en je gaat beginnen met stuurinstructie.

Leren sturen in een C2 (St1)

Je krijgt les samen met een ander lid. Een les duurt anderhalf uur waarvan je beide 45 minuten stuurles hebt. Als je de commando's kent en kunt toepassen en een C2 zonder problemen door Medemblik kunt sturen, doe je examen St1.

Je mag er nu zelfstandig op uit in een C2 met twee andere roeiers. Ook kun je nu gaan oefenen met sturen in een C4. Dit mag alleen als er iemand op slag zit die al mag sturen in een C4.

Van alle leden wordt verwacht dat zij zich inspannen om tenminste bevoegdheid S1 en St1 te halen

Leren sturen in een C4 (St2)

Nadat je een jaar hebt geoefend met sturen in een C4 mag je examen doen. Je stuurt dan een rondje door Medemblik of door Oostwoud voor de bevoegdheid St2..

Leren roeien in een C1 (S2)

Je kunt je te allen tijde aanmelden voor instructie in een C1. Dit is een vrij brede boot voor één persoon. Je moet de boot tegelijk voortbewegen én sturen.

Als je de bevoegdheid S2 hebt gehaald, mag je alleen gaan roeien in een C1 of, samen met iemand anders, in een C2. Je bent dan echt onafhankelijk.

De meeste mensen wachten liever met roeien in de C1 tot ze de techniek hebben geleerd in een ploeg. Dat is prima, je mag het zelf weten.

Leren roeien in een skif (S3)

Voel je je veilig genoeg in een C1 dat je aan een nieuwe uitdaging toe bent? Dan kun je het eens proberen in een skif. De romp van een skif is ca. 30 cm breed en 8 meter lang. In het begin doe je dit in gezelschap van een andere roeier die in een skif mag roeien. Als je tijdens een examen hebt laten zien dat je zelfstandig in een skif kunt roeien en manoeuvreren, dan krijg je bevoegdheid S3 en kun je alleen op uit in een skif.

Nieuwe leden die al kunnen roeien

Diegenen die al kunnen roeien wordt gevraagd een keer voor te roeien om te bepalen welke bevoegdheid ze krijgen en dus in welke boten zij zelfstandig mogen roeien. Zij kunnen ook les nemen om een extra bevoegdheid te halen b.v. om te sturen of in een C1 of skif te mogen roeien.

Van alle leden wordt verwacht dat zij minstens S1 en St1 halen. Iedereen kan dan zonder problemen in een ploeg roeien en zo nu en dan sturen zodat dit niet altijd op de zelfde personen neerkomt.